انجمن های پژوهشی سال 99-98

 

انجمن بعد چهارم:
دوست دارید بخشی از آینده باشید؟ اصلا بخشی از آینده را بسازید؟
اگر جواب شما بله است، طبیعتا باید مهارت‏های لازم برای برخورد با تغییرات را کسب کنید. چه تغییراتی؟ هر چیزی که فکرش را بکنید! 
•  تغییرات تکنولوژیک مثلا همین گوشی‏های هوشمند و شبکه ارتباطات و ... (فکر کنم این دسته از تغییرات برای همه ما واضح باشد.)
•  تغییر در زندگی اجتماعی مثلا روش‌های جدید دوستیابی. 10 - 15 سال پیش، آدمها فقط در مهمانی و مدرسه و پارک و در واقع، چهره به چهره با هم آشنا می شدند. اما در حال حاضر تعداد زیادی از دوستی‌ها در شبکه های مجازی شکل می‌گیرد.
•  تغییر در کسب و کارها. 50 سال قبل، یک شرکت باید از صفر شروع می‏کرد؛ تلاش زیادی می‏کرد و اگر بعد از 10 – 15 سال، ورشکست نمی‌شد و می‌توانست آرام آرام رشد کند؛ مردم می‏گفتند این شرکت، درست و حسابی است! اما حالا وضعیت فرق کرده. استارتاپ‏ها در کمتر از یک سال شکل می‏گیرند. موافقت شتابدهنده‏های اقتصادی را با ایده‏ای جذاب، به دست می‏آورند و به سرعت رشد می‏کنند. نمونه آن‏ها، دیجی کالا است که در کمتر از 10 سال توانسته، سهم بسیار بزرگی در خرده فروشی کشور به دست آورد.
•  تغییرات محیط زیستی. این تغییرات هم عجیب و غریب شتاب گرفته‏اند. چه کسی باور می‏کرد، دریاچه ارومیه تا مرز خشک شدن برود یا یوز پلنگ ایرانی منقرض شود یا در سطح جهانی، انسان‏ها بتوانند نزدیک به نیمی از تمامی گونه‏های گیاهی و جانواری را منقرض کنند و ...
•  تغییر نقش مردم در اداره کشورها. با گسترش شبکه‏های اجتماعی، رابطه مردم و صاحبان قدرت در همه کشورها، تغییر کرده است. مثلا رییس جمهور آمریکا در توییتر در مورد کره شمالی اظهار نظر می‏کند. رییس جمهور چین، پاسخی به توییت رییس جمهور آمریکا می‏دهد. مردم در سراسر دنیا، برای جلوگیری از جنگ، هشتگ نه به جنگ را داغ می‏کنند. زیر فشار روانی که افکار عمومی ایجاد کرده است؛ طرفین دعوا، کوتاه می‏آیند. چنین ظرفیتی از تاثیرگذاری مردم در تصمیم گیری صاحبان قدرت، تا 10 سال پیش، قابل تصور نبود.
شاید ترجیح بدهیم کنار دریای مواج تغییرات بنشینیم و با ترس به موج‏ها نگاه کنیم و آه بکشیم که ای کاش کودک می‏ماندم و در استخر بادی قرمزی که مامان برایم خریده بود، شنا می‏کردم. اما حالت دیگری هم وجود دارد. این که ناخدای کشتی خود شویم؛ شنا و موج سواری بیاموزیم؛ از امواج لذت ببریم و حتی یاد بگیریم که دست در دست هم برای ساختن آینده خودمان و کشورمان، اقدام کنیم!
اما چطور می‏توان ناخدایی زبردست شد؟ قرار است یک سال با هم روی مهارت‏های لازم برای فهم و ساختن دنیای آینده کار کنیم. چه مهارت‏هایی؟
•  مهارت‏های تفکر (CoRT I: Breathing بر اساس طراحی پروفسور ادوارد دبونو نوبلیست اقتصاد)
•  مهارت‏های تفکر سیستمی (بر مبنای طراحی بنیاد Waters و آماده سازی در گروه آسمان دانشگاه صنعتی شریف)
•  مهارت‏های گفتگو (با ایده هایی از طراحی دوره های مهارت گفتگو، کانون گفت و گو موسسه امام موسی صدر)
•  مهارت‏های آینده پژوهی (با متد و ابزارهای موسسه بین المللی ARUP)
می‏خواهیم این مهارت‏ها را با گفتگو کردن، فعالیت، بازی، نمایش، تحقیق اینترنتی، تحقیق میدانی، ساخت کلیپ، عکاسی، نامه نگاری، مصاحبه، فعالیت در شبکه های اجتماعی، ساخت ماکت، کار گروهی، بازدید، اردو و ... در کنار هم یاد بگیریم. 
منتظر شما هستم در کلاس:
مهارت‏های تفکر در بعد چهارم

 


 
انجمن فیلمسازی:
تعریف دقیق اصطلاح «هنر» کار دشواری است. هنر دامنه وسیعی از تلاش های انسانی را در برمی‌گیرد و هم‌چون واژه‌های «اجتماع»، «انتقاد» و «علم» اطلاعاتی غنی از ساختار تمدن را بیان می‌کند. ریموند ویلیلامز نویسنده تاریخ فرهنگ، هنر را یکی از «شاه‌واژه‌ها» می‌داند که برای فهم آن باید رابطه میان فرهنگ و جامعه را کاملا درک کرد. از دیگر سو در طول تاریخ بشری هنرها به عنوان ابزار سودمندی برای تبیین جهان و جایگاه فرد در آن هستند. یکی از شیوه‌های بیان هنری، بیان تصویری و بیان فیلمیک است. برای دستیابی به این نوع بیان، هنرمند/خالق راه طولانی را طی می‌کند. یافتن دغدغه‌های فکری، پیگیری و پژوهش ایده‌های خام، طراحی و بسط روایت و داستان، تلاش برای تصویری کردن انتزاع و درنهایت ساخت تصاویر متحرکی که نمایشگر ذهن فرد است، از مهم‌ترین مراحل این راه طولانی است. در سال‌های اخیر مشخص شده است که هنر و به خصوص بیان فیلمیک، یک نوع خودبیانگری بسیار کارآمد برای نوجوانان، در روند رشد فکری و بلوغ عاطفی است. در میان هیاهوی اطلاعات و بمباران خبری و اطلاعاتی، نوجوان در روند خلق یک اثر نمایشی می‌تواند نگاه دیگر و متفاوتی بر دنیا و جایگاه خود میان این هیاهو بیندازد. از سمت دیگر به علت بین‌رشته‌ای بودن سینما، نوجوان در مسیر یافتن «ایده» ناگزیر می‌شود که  به مقوله‌هایی چون جامعه‌شناسی، خودشناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی جامعه و ... نیز نقبی بزند و با اصول پایه‌ای پژوهش علوم انسانی آشنا شود و از آن استفاده کند. در کلاس‌های پیش رو سعی داریم تا بتوانیم این مراحل را قدم به قدم با نوجوان پیش ببریم و در نهایت به یک محصول هنری خودبیانگر برسیم.

 
انجمن انرژی:
مطالعات و محاسبات اخیر دانشمندان نشان می دهد در صورتیکه بشر تا آخرین قطره ذخایر فسیلی کشف شده تا کنون را بسوزاند، متوسط دمای کره زمین 8 درجه سانتیگراد و دمای قطب شمال تا 17 درجه سانتیگراد گرم خواهد شد و این یعنی هولناک ترین کابوس بشر!
بالا رفتن میانگین دمای هوای سطح زمین باعث می شود یخ‌های قطبی روز به روز بیشتر آب شوند، سطح آب دریاها بالا آمده و فصل‌ها شدت بیشتری بگیرند یعنی زمستان‌ها سردتر از همیشه خواهد بود و تابستان‌ها گرم‌تر و خشک‌تر می‌شوند. بلاياي طبيعي مثل طوفان، گردباد و سيل بیشتر از قبل می شوند. این ماجرا بر کشاورزی هم که یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های تولیدی کره زمین است تاثیر ناخوشایند می‌گذارد تا جایی که دانشمندان پیش‌بینی می کنند به زودی نوع محصولات کشاورزی تغییر خواهد کرد. در چنین شرایطی دیگر حتی بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر هم که حالا تحت تاثیر تغییر درجه حرارت، الگوهای باد، ابرناکی و چرخه آب قرار گرفته اند به سادگی قبل نخواهد بود.
حال ما در کلاس‌های انرژی بنا داریم تا با بهره‌گیری از دانش فیزیک به توقف این کابوس کمک کنیم.

انجمن معماری:
"معماری ساختن متفکرانه یک فضاست."     لوئی کان
 
در آغاز مسیر پژوهش معماری اگر بتوانیم پاسخ مناسبی برای سوال‌های زیر در ذهن داشته باشیم می‌توانیم در مسیر روشنی گام برداریم.
 
سوال اول : معمار کیست؟
کسی که فضای زندگی انسان را  با تاکید بر نیازهای او هنرمندانه طراحی می‌کند.
سوال دوم : وظیفه‌اش چیست؟
معمار درصدد طراحی حجم و فضاهای مختلف است و با برنامه ‌ریزی فضایی و سازماندهی فضا کارش خاتمه نمی‌یابد.
سوال سوم : ارزش کارِ معمار در چیست؟
کار یک معمار وقتی ارزشمند تلقی می‌شود که بتواند دغدغه یا نیاز مخاطبش را به بهترین حالت مرتفع کند. او باید بتواند در درجه اول نیازهای اولیه را پاسخگو و در مرحله بعد به فرانیازها (رضایت، رفاه، زیبایی ) توجه کند. پس لازم است یک معمار هم هنرمند باشد، هم روانشناس و هم مهندس... و از همه مهمتر یک انسان مسئول و متعهد
 
حوزه‌های پژوهش
از آنجاییکه رشته معماری گستردگی فراوانی دارد، پژوهش در معماری هم می‌تواند در حوزه‌های مختلفی همچون طراحی داخلی، حوزه روانشناسی و تاثیر محیط بر فرد و حتی مباحث علمی چون انرژی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان تعریف گردد.
و اما پژوهش معماری در مدرسه ....
ما سعی داریم با کمک هم و با دقت، دغدغه‌ها و نیازهای پاسخ داده نشده محیط اطرافمان را کشف کنیم. با ایده پردازی و هوشمندی از طریق طرح سوالات گوناگون راههای رسیدن به جواب را خلاقانه بارها تکرار کنیم تا به بهترین جواب برسیم.
در این مسیر گاهی لازم است ساعت‌ها روی قسمتی از پروژه فکر کنیم، چندین بار قسمتی از طرح را بازسازی کنیم، تلاش برای ساخت آن داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
 در برخی پروژه‌ها نیز می‌توان به بررسی و شناخت بیشتر متریال‌ها پرداخت و تجربه‌های واقعی از رویارویی با مواد بدست‌آورد‌.

 
انجمن میکرو سازه های صنعتی:
میکرو گلایدر رشته ای بین المللی در شاخه هوافضا می باشد که بسیار مفرح و لذت بخش است. میکروگلایدر در واقع نمونه مینیاتوری از یک گلایدر است که در آن تمامی قوانین آیرودینامیک و مکانیک پرواز رعایت می‌شود و معمولا طول بال ۱۰ الی ۳۰سانت دارند در حالی که زیر ۱۰گرم وزن دارند. این سازه‌های بسیار ظریف در محیط های indoorیا بسته پرواز داده می‌شوند و پرواز بسیار زیبا و خیره کننده‌ای دارند همچنین هر ساله مسابقات بزرگی در اروپا و آمریکا برای میکروگلایدر ها برگزار می‌گردد. پرتاب میکروگلایدرها معمولا با لانچر انجام میگیرد و ملاک امتیازی آن ها میزان مداومت پرواز از لحظه پرتاپ تا لحطه برخورد با زمین می باشد.
در کلاس میکروسازه‌های صنعتی دانش آموزان با اصول تئوری هوافضا و دریا (مبانی آیرودینامیک و هیدرودینامیک) آشنا شده و سپس اصول ابتدایی نقشه کشی را می‌آموزند و با استفاده  از اصولی که فراگرفته اند و تحقیق و پژوهش با خلاقیت خود به طراحی بدنه سازه های هوایی و دریایی در مقیاس بسیار کوچک می‌پردازند و سازه‌های خود را می‌سازند سپس سازه های خود را بهینه سازی می‌کنند تا به یک سازه برتر با عملکرد مناسب در حوزه دریایی و هوایی برسند.

 
انجمن نانوشیمی:
بی شک قدم نهادن در دنیای پیشرفته امروز، بدون یادگیری اصول اولیه پژوهش بی معنی است. از طرف دیگر، دانش شیمی و علم مواد، دریچه جدیدی از علم را به روی ما باز می‌کند. آشنایی با قوانین بنیادین در شیمی با تکیه بر پژوهش‌های علمی، بر دانش ما می‌افزاید. با رشد و پیشرفت چشمگیر شیمی نانوذرات و نقش فوق‌العاده آنها در صنعت و تکنولوژی روز، تصمیم داریم تا با علم نانوذرات آشنا شویم.
در پژوهش شیمی، به دنبال ایجاد خلاقیت و نیز یادگیری اصول اولیه علم شیمی به صورت کاربردی هستیم. با توجه به اهمیت نانوشیمی بر آن شدیم تا با زبانی ساده به بیان مقدمات علم نانو بپردازیم و اهمیت دنیای نانوذرات را برای دانش‌آموزان بیشتر بشکافیم. با نگاهی نوین به پژوهش شیمی و نیز نانوذرا ت شیمی، ایده‌های بکر و ناب خود را، بیش از بیش شکوفا کنیم.

 
انجمن علوم زیستی:
زیست شناسی یکی از گرایش های پژوهشی مورد علاقه دانش آموزان علوم تجربی است. همان طور که از نام آن مشخص است این رشته به مطالعه موجودات زنده از باکتری ها تا گیاهان و جانوران و انسان می پردازد. برای انجام یک پژوهش خوب در زیست شناسی فقط کافیست کمی با دقت به محیط اطراف خود نگاه کنیم. دقت کردن، قدم اول در راه جستجوگری در دنیای موجودات زنده است. فعالیتی که می تواند از ما یک محقق خلاق با ایده های ناب در زمینه پژوهش بسازد. در واقع از این طریق، پرسش های زیادی در ذهن ما ایجاد می شود. پرسش هایی که برای پاسخ گفتن به آن ها نیازمند مطالعه و تجربه زیستی هستیم.
 
زیست شناسی گرایش های مختلفی دارد: زیست شناسی گیاهی، جانوری، میکروبیولوژی، بیوشیمی، ژنتیک و ...
 
اما یکی از جذابترین گرایش های زیست شناسی، زیست فناوری است. زیست فناوری دانش قرن بیست و یک است و معنای آن استفاده از روش های علمی و فنی در تبدیل بعضی مواد به کمک مواد زیستی یا موجودات زنده به یک محصول بهتر می باشد.
زیست فناوری در پزشکی برای تولید داروهای جدید، در کشاورزی برای ایجاد روش های جدید آبیاری گیاهان ، در محیط زیست برای ساخت پلاستیک های زیست تخریب پذیر، تولید انرژی های پاک، غذاهای پروبیوتیک و غنی شده، کاهش آلودگی های آب و هوا و ... کاربرد دارد.
 
اگر علاقه مند به کشف و تجربه در مسیرهای جدید هستید با ما همراه شوید.